Zoo Antwerpen

* Volgens beschikbaarheid en min. 3 weken vooraf te reserveren. Je betaalt enkel de toegang, tegen voordelig schooltarief. Vanaf 15 leerlingen bieden wij je de gids(en) gratis aan!

Creepy griezelbeesten

Oog in oog met amfibieën, reptielen en ongewervelden

Sta oog in oog met spinnen, slakken en slangen. We gaan naar een speciaal lokaal waar de deelnemers allerlei materialen en vooral levende dieren mogen aanraken. De meeste mensen vinden dit vieze beesten, zijn ze liever kwijt dan rijk of zijn er doodsbang van. Maar elke soort, zelfs een kakkerlak, speelt een belangrijke rol in de natuur. Leer ze naar waarde schatten en verwonder je over hun verschijningsvorm,  leefwijze en bijzondere kwaliteiten.

Duur: 1 uur

Doelgroep: 1e graad LO, 2e graad LO, 3e graad LO, 1e graad SO, 2e graad SO, 3e graad SO, jeugdverenigingen

De ark van Noah

Biodiversiteit, natuurbehoud en de rol van de dierentuin

De dieren van ZOO Antwerpen spelen een belangrijke rol als ambassadeurs voor hun wilde soortgenoten die het vaak moeilijk hebben om te overleven. Kaalkap, jacht en de steeds verder oprukkende mens bedreigen hen en de biodiversiteit. Via de ambassadeurs geven we ze de levensnoodzakelijke aandacht. Kweekprogramma’s, wetenschappelijk onderzoek in de ZOO of ver weg in Congo of Brazilië, natuurbehoudsprojecten in Azië, Afrika, Zuid-Amerika of dicht bij huis. Allemaal manieren om bedreigde diersoorten zoals mensapen, okapi’s, goudkopleeuwaapjes,…te ondersteunen. Zet er mee je schouders onder.

Duur: 1 uur

Doelgroep: 2e graad LO, 3e graad LO, 1e graad SO, 2e graad SO, 3e graad SO

Handige harry's

Hoe passen mens & dier zich aan hun leefomgeving aan?

Elke diersoort is aangepast aan haar levenswijze en aan haar biotoop. De leeuw jaagt op de savanne, de tijger in het woud, de zeehond in het water. Ieder zijn eigen dada. Zelfs hun zintuigen passen zich aan hun leefomgeving aan. Waarom heb je zulke grote oren? Heel belangrijk in een gesloten landschap. Waarom heb je zulke grote ogen? Goed zicht is nodig in een open landschap. Wij mensen hebben ook onze eigen fysieke aanpassingen, en anders maken we wel een of ander werktuig om dat gemis op te vangen. Wij hebben geen scherpe horens maar dolken. Als we duiken nemen we duikflessen mee. Als we niet willen opvallen, doen we een camouflagevest aan. Trek mee de parallel tussen mens en dier.

Duur: 1 uur

Doelgroep: 1e graad LO, 2e graad LO, 3e graad LO, 1e graad SO, 2e graad SO, 3e graad SO, jeugdverenigingen

Kleutersafari

Op ontdekking in de dierenwereld op maat van de allerkleinsten

Kleuters zijn volop hun omgeving aan het ontdekken. Ze leren de kleuren kennen. Ze zien groot en klein, dik en dun. Voor hen is de ZOO één wonderlijke ontdekkingsreis. We laten hen kijken naar de kleurrijke vogels, grote olifanten, koddige pinguïns of verschrikkelijk gevaarlijke leeuwen. Uitgekeken geraken ze nooit.

Duur: 1 uur

Doelgroep: 3de kleuterklas ( vanaf 5 jaar)

Koele kikkers en zachte beren

Huidbedekking bij dieren

De buitenkant van het beestje (en van de mens) is het eerste dat we ervan zien. En meestal blijft het daarbij, want binnenin, dat is meer voer voor specialisten als dokters en dierenartsen. Maar het uiterlijk toont al veel. Alleen al bij de gewervelden zijn er stekels, haren en wol, veren, schubben en slijm. Soms met ongelooflijke kleuren om op te vallen of juist helemaal niet. En elk systeem heeft voor- en nadelen. In elk geval is dit jasje erg belangrijk want hij houdt bacteriën buiten, is lekker warm en zacht en je kunt er soms zelfs mee vliegen. Ga je mee naar de modeshow?

Duur: 1 uur

Doelgroep: 2e graad LO, 3e graad LO, 1e graad SO, 2e graad SO, 3e graad SO, jeugdverenigingen

Rovers en hun prooien

Overleven = eten en niet gegeten worden

Eten is niet vanzelfsprekend. Voor elk soort voedsel heb je een speciale uitrusting nodig. Daarom zijn er planteneters, vleeseters en zelfs alleseters. Hoe ziet hun gereedschap er uit? We kijken naar de schedels, de tanden, de spijsvertering van verschillende dieren en vergelijken ze met onze eigen ‘tools’. We komen terecht in voedselketens: leeuw eet zebra, zebra eet gras of mens eet koe, koe eet gras. Om te eindigen in een ingewikkeld voedselweb waarin alles met elkaar verbonden is en elk knooppunt belangrijk is. Smakelijk!

Duur: 1 uur

Doelgroep: 2e graad LO, 3e graad LO, 1e graad SO, 2e graad SO, 3e graad SO, jeugdverenigingen

ZOO backstage

Achter de schermen van de dierentuin

Tussen de ZOO en het Centraal Station loopt een lange dienstgang waar een gewone bezoeker nooit komt. In ZOO Backstage dus wel! We beginnen met het ontstaan van de ZOO zo’n 170 jaar geleden. We bezoeken de zeeleeuwen in hun privé-vertrekken. Via de operatiezaal en de quarantaine belanden we onder het Aquarium bij pompen en filters maar ook zeepaardjes en koralen. De kweek van vogelspinnen en kakkerlakken en onze vriendelijke handtamme slang sluiten de tocht af. Durf je?

Duur: 1,5 uur

Doelgroep: 1e graad SO, 2e graad SO, 3e graad SO, hoger onderwijs, jeugdverenigingen

* Door de vele trappen en smalle doorgangen is deze rondleiding niet geschikt voor minder mobiele mensen.

Tijdens de rondleiding backstage zijn er weinig dieren te zien en het gaat soms de technische kant op. Niet geschikt voor kinderen onder de 12 jaar dus. Deze rondleiding is geschikt voor leerlingen vanaf het eerste middelbaar.

ZOO van A tot Z

Een rondleiding langs enkele hoogtepunten van de dierentuin

De dieren in een dierentuin zijn de ambassadeurs voor hun wilde soortgenoten en voor natuurbehoud. Al onze dieren in een uurtje bezoeken, dat lukt niet. Maar we komen in elk geval bij enkele heel belangrijke ambassadeurs. Je komt er alles te weten over hun kweekprogramma, over ons wetenschappelijk onderzoek en over heel wat interessante aspecten van die dieren. Flamingo's, okapi's, brilberen, ara's, leeuwen: we doen er ons uiterste best voor om ze te behouden, niet alleen in de ZOO maar ook in hun eigen habitat.

Duur: 1 uur

Doelgroep: 1e graad LO, 2e graad LO, 3e graad LO, 1e graad SO, 2e graad SO, 3e graad SO, hoger onderwijs, jeugdverenigingen