Kennismaking met kunst
In de interactieve rondleiding Kennismaking met kunst staat de (eerste) ontmoeting met kunst en het museum centraal. De rondleiding vertrekt vanuit de vertrouwde leefwereld van de leerlingen om dan te kijken naar de kunst.
Kunst spreekt een taal die bestaat uit vormen, kleuren en materialen. “Wat zie je? Hoe is het gemaakt? Waarom is het zo gemaakt?” zijn vragen die de basis vormen van een gesprek tussen de kunstwerken en de kijkers. Door kijk- en zoekopdrachten wordt de waarneming gestimuleerd. De indrukken die de leerlingen opdoen, drukken ze uit op talloze manieren (bijvoorbeeld met een gesprek, verhalen, drama, muziek, afbeeldingen, plastische opdrachten). Elk idee, mening, gevoel en fantasie is hierbij waardevol.
Een bezoek aan het museum staat garant voor genieten van beeldende kunst, het opdoen van impressies, deze te verwerken en erover te praten. Het is een belevenis die stof biedt om nog lang op verder te werken in de klas.
Voor wie: 1ste tem 6de leerjaar
Duur: 1u30
Prijs: €6 per persoon
Kunst & gevoelens
Kunstenaars zetten hun ideeën, opvattingen en gevoelens om in beeldend werk. Ook het kijken naar kunst heeft te maken met gevoelens: het kunstwerk roept een gevoel op bij de kijker.
Door samen met kinderen naar kunst te kijken, leren ze hun eigen gevoelens onder woorden te brengen, maar ook dat deze voor iedereen verschillend kunnen zijn. Kunst helpt bij het aanvoelen, herkennen, benoemen en erkennen van gevoelens. Zo vergroten kinderen hun sociale en emotionele competenties en leren ze omgaan met zichzelf en met anderen.
Tijdens een rondleiding Kunst en gevoelens kan het thema een gevoel zijn(met al zijn varianten), of meerdere gevoelens. Door middel van taal, drama, muziek, afbeeldingen, verhalen, plastische opdrachten,... krijgen kinderen ook de mogelijkheid om hun gevoelens te uiten. Net zoals een kunstenaar dat doet met een kunstwerk.
Voor wie: 1ste tem 6de leerjaar
Duur: 1u30
Prijs: €6 per persoon
Kunst & leefwereld
In de rondleiding Kunst en leefwereld vertrekken we van de leefwereld van de leerlingen en staan de kunstwerken centraal. Thema’s die als een rode draad doorheen de rondleiding kunnen lopen, zijn natuur, technologie, mens, maatschappij, tijd en ruimte.
Een kunstwerk is vaak een uiting van gedachten en gevoelens die een kunstenaar heeft ten opzichte van de wereld waarin hij leeft. Kinderen leren door naar kunst te kijken meer inzicht te krijgen in hun eigen leefwereld en die van anderen. Niet alleen de onderwerpen die kunstenaars kiezen, maar ook de vorm, de materialen en technieken waarin kunstwerken worden uitgevoerd, staan in directe relatie tot de wereld waarin ze worden gecreëerd. Sommige kunstenaars geven kritiek op onze maatschappij in de vorm van een kunstwerk. Leerlingen leren dat er veel verschillende manieren zijn om naar de wereld te kijken. Zelfs al ben je het niet volledig met elkaar eens, toch kan er iets van bijleren.
Voor wie: 1ste tem 6de leerjaar
Duur: 1u30
Prijs: €6 per persoon
Kunst & zintuigen
Voor kinderen is het gebruik van zintuigen onlosmakelijk verbonden met het ontdekken en definiëren van hun leefwereld. Het is door het gebruik van al je zintuigen dat je de wereld ten volle kan ervaren, beleven en soms ook beter begrijpen.
Een verband tussen kunst en zintuigen is niet verwonderlijk. Een kunstwerk maakt vaak aanspraak op onze zintuigen. Ook als je het kunstwerk enkel kan bekijken, is het interessant om je in te beelden hoe het zou aanvoelen of klinken, naar wat het zou ruiken of welke smaak het zou hebben. Door je zintuigen op scherp te zetten, worden er andere manieren van kijken geprikkeld en zo wordt kunst op een intense manier beleefd. Naar kunst kijken wordt een ontdekkingstocht waarin de kinderen steeds op een andere wijze in dialoog treden met het kunstwerk, en ook overeenkomsten zullen vinden met elementen uit hun eigen leefwereld
Voor wie: 1ste tem 6de leerjaar
Duur: 1u30
Prijs: €6 per persoon
LABO materialen & media
Materiaal en kunstwerk zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Kunstenaars experimenteren erop los met materialen en de mogelijkheden zijn oneindig binnen de hedendaagse kunst.
Als de handen van kinderen beginnen te kriebelen bij het zien van de kunstwerken kunnen ze de kunstenaar in zich loslaten en zelf aan de slag gaan. Daarom vertrekken we in het Labo Media en Materialen van het museum als atelierruimte. In het labo maken de kinderen kennis met een waaier aan materialen. Ze duiken in de kunst van het DOEN. Experimenteren en ontdekken wordt hierbij aangemoedigd.
De leerlingen werken niet naar een afgewerkt geheel, maar proeven van de mogelijkheden die de materialen te bieden hebben en focussen op het creatieve proces.
Voor wie: 1ste tem 6de leerjaar
Duur: 2u30
Prijs: €8 per persoon
Actie LABO
Performance is een hedendaagse kunstvorm die bestaat uit een actie, bedacht en (soms) uitgevoerd door een kunstenaar. Bij performance spelen de reacties van het publiek een belangrijke rol. Niet alleen de ogen en oren, maar soms ook de neus, de tong, de huid en de gewrichten worden hierbij aangesproken. Performance is dus het artistiek medium bij uitstek voor de verkenning van de hedendaagse kunst en gedachtegoed.
Vertrekkende van de leefwereld van de leerlingen wordt tijdens het labo een creatieve confrontatie aangegaan met zichzelf en de groep in een mix van beeldende en fysieke acties. De acties maken deel uit van het labo, maar zijn geen doel op zich. Het Labo Performance staat voor experiment en exploratie en dit willen wij de kinderen graag meegeven. Kinderen nemen kennis van het begrip ‘performance’ en experimenteren met ‘performen’. In het labo komen de verschillende domeinen van muzikale vorming (beeld, muziek, drama, beweging en media) samen. Het labo leent zich tot het ontwikkelen van sociale vaardigheden en muzikale attitudes.
Voor wie: 4ste tem 6de leerjaar
Duur: 2u30
Prijs: €8 per persoon
- Duur: 2u30
- Prijs: €8 per persoon
Er zijn ook opties voor de middelbare scholen